Subsecties

Artikel 16. Lesgeven

16.1. Lesgevend team.

De mensen die aan een groep les geven vormen een team, het `lesgevend team'. Ze profileren zich ook als zodanig: ze komen op tijd, gaan niet voortijdig weg, zijn op ieder moment van de les actief, hetzij door les te geven, hetzij door les te volgen. In het laatste geval vervullen ze een voorbeeld functie.

16.2.

De leden van de lesgevende teams zijn kaderleden.

16.2.1.

De samenstelling van de teams wordt in overleg met het kader jaarlijks vastgesteld door het bestuur en gepubliceerd in het informatieboekje van de vereniging en op haar website.

16.2.2.

In overleg met het kader kan het bestuur tijdelijk iemand van buiten het kader in een lesgevend team benoemen.

16.3.

Voor iedere les is één leraar van het lesgevend team verantwoordelijk. Deze persoon coördineert en zorgt dat die les planmatig verloopt.

16.3.1.

Het is bij leerlingen van de groep en bij de andere mensen van het lesgevend team (verder in dit lid `assistenten' genoemd) bekend wie voor die les is de verantwoordelijke persoon (verder in dit lid `de leraar' genoemd).

16.3.2.

De leraar overlegd in ieder geval voor de aanvang van de les met zijn assistent(en) over de indeling van de les. Tijdens de les is het voor iedereen van het lesgevend team duidelijk wie wat geeft en aan wie en wanneer.

16.4.

Ieder lesgevend team overlegt regelmatig onder meer om
$\bullet$ een `rooster van leraar' op te stellen,
$\bullet$ de lessen te evalueren,
$\bullet$ een korte termijn planning te maken,
$\bullet$ knelpunten te bespreken.

16.5.

Bij iedere les is minimaal een kaderlid of een bestuurslid aanwezig van 18 jaar of ouder


Taekyon Houten
2018-03-29